Wednesday 10 November 2010

Titik tolak berlakunya bantahan penduduk seksyen 23 shah alam

http://www.pisau.net
29/08/2009

"Dokumen yang mengesahkan pembabitan Rodziah dan Khalid Samad mengenai pembinaan kuil di seksyen 23 Shah Alam, sebelum ini mereka tidak mahu mengaku yang merekalah meluluskan pembinaan kuil ."


Sebelum ini ,penduduk Seksyen 23 telah membuat bantahan secara bertulis dan cuba berunding, namun tidak di endahkan oleh 2 orang Wakil Rakyat .Malah mereka tidak mengakui menurunkan tandatangan dan berbohong kepada masyarakat yang mereka terbabit.

Setelah dokumen diatas didedahkan oleh blog GAP keadaan masih tidak berubah dan akhirnya menterjemahkan bantahan yang berlaku kelmarin selepas solat Jumaat di hadapan bangunan SUK.

Sekarang kita harus ingat isu pembabitan dua adun ini adalah isu sebenar, soal kepala lembu dipijak oleh wakil penduduk pada dasarnya di ertikan sebagai hadiah kepada kerajaan negeri, kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad dan Rodziah.

Dan kenyataan terkini oleh Yb Khalid Samad menyifatkan penduduk Seksyen 23 "BODOH" kerana membantah.

Adakah wajar masyarakat Islam yang membantah pembinaan kuil yang berhampiran masjid di gelar bodoh oleh Yb Khalid yang beragama Islam?

Malah bantahan yang disertai oleh masyarakat pelbagai latar belakang fahaman politik juga di selar oleh blog blog pro pakatan haram. Di manakah kewajarannya ?

Hari ini kita memperkatakan soal hak penduduk Islam di seksyen 23,tetapi di selar oleh ramai pemimpin kerajaan dan di kutuk oleh penyokong melayu islam PAS & PKR, yang menyatakan mengugat perpaduan kaum?

Adakah mereka tidak terfikir dahulunya kuil yang di bina di atas tanah haram,dirobohkan oleh pihak PBT,dan kerajaan dituduh oleh pertubuhan haram hindraf sebagai penghapusan kebebasan beragama dan penghapusan etnik.

Melayu dan Islam ditekan,tetapi siapa yang mahu memberi pembelaan? Jauh sekali daripada pemimpin seperti Khalid Samad atau pun Rodziah.Mereka ini kononnya pembela rakyat dan salah seorang darinya datang dari parti yang konon tunjangnya adalah Islam.

Inilah jadinya, apabila kita memperkatakan akan hak kita,akan dituduh rasis! perkauman! tetapi jika bangsa lain memperkatakan akan hak mereka atau mengkritik agama kita,tidak seorang pun melayu melayu haprak membantah malah menyokong membabi buta.

Sekarang ini yang nampak jahatnya adalah mereka yang memijak kepala lembu dan dituduh menghina agama kaum india,tetapi masyarakat dibutakan oleh isu sebenarnya 2 orang YB yang meluluskan pembinaan kuil di kawasan melayu.

Jika bantahan sebegini di anggap sebagai ancaman perpaduan kaum,maka sudah sampai masanya mereka yang sebelum ini mencela Islam dan menghiris perasaan orang melayu juga harus diambil tindakan.

PAS & PKR ! Ya kamu menyangah dan menuduh si pelaku bantahan adalah orang umno.tetapi kenapa terlalu dangkal dan singkatnya pemikiran kamu , yang membantah adalah dikalangan kamu juga.

Malah dikeluarkan beberapa potong ayat quran untuk tujuan mengutuk perlakuan tersebut yang kononnya menghina agama lain.Seronok tak terhingga puak Pakatan Haram, kononnya bakal mendapat sokongan dan undi dari kaum lain kerana sekelompok umat islam melayu membantah hak mereka diabaikan.

Mereka yang mencela dan menyangah perlakuan pendemo di shah alam adalah pengecut dan bacul. Buat PAS,buang saja nama ISLAM dari perjuangan kamu,sememangnya ini adalah bukti nyata kamu tidak mampu berbuat apa apa demi masyarakat Islam.


Janganlah kita terlalu memberi ,mengalah dan bersifat tidak apa pada masa yang sama menghiris hati orang orang Islam


Adakah lembu menjadi hak kaum india sahaja? Bagaimana pula syamsul ketua AMK yang mengusung lembu ke pejabat SPRM?bagaimana pula kepala lembu menjadi lambang parti politik?

Comments:
;azrul on 29/8/09 6:21 PM #
     ;Pindahkan sahaja kuil sedia ada kekawasan majoriti kaum india spt yg telah dipersetujui oleh pengendali kuil dgn kerajaan terdahulu di seksyen 22. Kenapa kerajaan PR menuruti kehendak manoriti dgn mencadangkan di seksyen 23. Apakah mereka malu kerana keputusan pemindahan ke seksyen 22 dibuat oleh kerajaan terdahulu, takut dituduh berbagai2 kah.

2. Pembohongan serta penafian oleh adun serta MP Pas dlm isu ini amat ketara. Dari awal mereka langsung tidak berbincang, berunding serta cuba memahami sensiviti masyarakat setempat. Kenapa hanya dgn pihak pengendali kuil sahaja diadakan perbincangan, kenapa penduduk melayu langsung dipinggirkan. apakah rasionalnya sehingga kuil itu tetap hendak dipindahkan ke seksyen 23.

3. Isu pembinaan kuil ini berlarutan sejak awal mei 2009 lagi. Berbagai bantahan dibuat melalui proses demokrasi. Hampir 80% Penduduk menurunkan tandatangan sbg bantahan tapi tidak dilayan. Memorandum dihantar kpd pihak yg berkaitan ( YB Rodziah, YB Khalid, YB Xavier, YB Hassan Ali serta MB sendiri ) tetapi tidak seorangpun yg menjawab bantahan secara bersemuka, bertulis. Mereka lebih suka mensensaikan di Akhbar Sinar serta lidah parti mereka.

4. Jika bantahan semalam penduduk masih lagi membawa banner, sepanduk mendesak maka isu ini akan terus disenyapkan oleh kerajaan PR. Bila dihadiahkan kepala lembu maka mereka mengaitkan dgn isu agama hindu pula. Maka berkokok dan berderailah pemimpin dari Pm, Samy Vellu, Kera Jantan serta pemimpin PR. Apakah perarakan membawa lembu itu telah merungsingkan mereka. Apakah rasa marah membara, mendidih serta kebencian dihati boleh disejukkan dgn kadar segera. Saya khuatir, kemarahan penduduk 23 kelak takut tak terbendung. Jika dibiarkan boleh diibaratkan ibarat api didalam sekam, menunggu masa membakar. Jika hari ini mereka mengusung kepala lembu sebagai tanda protes kpd pemimpin melayu islam dan tidak berniat menghina penganut hindu, tidak mustahil pula kelak mereka sanggup mengusung sesuatu yang lebih dasyat. Inikah yang ditunggu oleh pemerintah negeri dan negara.

5. Mengambil tindakkan kpd pembantah bukan penyelesaian masalah, kelak akan menambah besar luka dihati penduduk. Bantahan penduduk didokongi oleh pemilik rumah seksyen 23, mereka ini terdiri dari penyokong umno, pas, pkr serta tidak menyertai mana-mana parti siasah. Rata2 yg tinggal disini berumur sekitar 45 tahun kebawah dan rasional bila berpolitik. Jangan kerana kuil itu kelak maka perpecahan makin ketara diantara melayu yang menyokong pembinaan kuil dgn melayu yg membantah kuil di kawasan perumahan majoriti melayu.

6. Jangan cabar kami. Kami akan lawan kerana kami percaya cukup-cukuplah tolak angsur kami kepada mereka. Selepas ini kami akan katakan "LAWAN TETAP LAWAN"
<!--[if !supportLists]-->2.<!--[endif]-->YANG GAMBI on 29/8/09 6:45 PM #
Di Selangor, jumlah kuil Hindu sudah melebihi Masjid. kalau kita tinjau perjalanan dari Rawang melalui Batang Berjuntai ke Kuala Selangor. Boleh dikatakan dalam jarak kurang 3 km pasti ada 1 kuil hindu.

Adalah wajar, kuil-kuil Hindu ditempatkan jauh dari kawasan perkampungan, kerana setiap kali penganut ini mengadakan perayaan, ianya memerlukan satu kawasan luas boleh mencapai 10 hektar persegi.

Sebagai sebuah kerajaan negeri yang diketuai orang Islam, perlu merenungi isu ini. Menjauhi daripada umat Islam terpengaruh dengan amalan dan ajaran agama kafir juga perlu dielakkan. Berilah tempat yang sesuai bagi penganut ini menjalankan aktiviti agama mereka yang tidak boleh dilihat oleh generasi Islam.

Itu pun kalau ADUN-ADUN Islam di Selangor berani.......

Di India, agama lain tidak akan ada tolak ansur untuk menyediakan rumah Ibadat selain dari Hindu, berapa banya Masjid dirobohkan kerana dikatakan tidak sesuai dengan masyarakat setempat.

Jadi penganut-penganut Hindu perlu hurmat, kepada peribumi.....

Gambar : Tapak kuil yang dibantah oleh penduduk Seksyen 23 (petikan blog Cucu Tok Selampit)